Az embernek annyi dátumot kell megjegyeznie, hogy az már nem normális. Szerencsére nekem van egy internetezni korlátozottan tudó anyám, aki beállította kezdő oldalnak az Angol Tudományos Intézet honlapját és ott annyi elrettentő dolgot olvasott a kóláról, hogy csak ünnepnapokon veszi. Így, nem kell fejben tartanom, hogy kinek mikor van név- és/vagy születésnapja, házassági évfordulója, stb., ha asztalra kerül a kóla biztos, hogy köszönteni kell valakit. Csak felteszem a nagy kérdést: „Na, és hogy van a mi kis ünnepeltünk?”, majd várom, honnan jön a válasz. Persze ez a módszer évi háromszor (karácsonykor, húsvétkor és pünkösd alkalmával) kissé értetlen és csípős tekinteteket szül.
Szóval, kólából nem vagyok jó, nincs túl sok tapasztalatom. Akinek van, az tudom, hogy képes órákon át politizálni a Pepsi kontra Coca vitában és csak az egyiket veszi, a másikat ha meglátja a boltban, egy véletlen mozdulattal képes leverni a polcról. Pedig szinte semmi különbség nincs a két üdítő között, sőt az egyik anyám által olvasott kutatás szerint vakteszt keretében a tesztalanyok kétharmada nem ismeri fel, ha ugyan abból a márkából kóstolt egymás után. Egy 1980-ban végzett teszt szerint egyébként a Pepsi íze jobban bejön azoknak, akik nem tudják, mit isznak. Viszont, mivel sok év eltelt azóta és mivel a szóban forgó felmérést a Pepsi végezte, ezért nem ér meg egy lincselést ez az információ. Van nekünk saját tesztcsapatunk, majd velük kiderítjük, melyik kóla, illetve „cola ízű szénsavas üdítő” a finomabb.
Ami a világ egyik legrégebb tartó vitájának lezárásához kell: műanyag pohár, filc, hat Hiperárak Tesztcsapat tag, meg persze a két kólagyár beszerezhető termékei. Vakteszt keretében kóddal jelöljük a más-más termékeket tartalmazó poharakat és az érdekesség kedvéért két-két azonos terméket is összehasonlítunk. Vajon észreveszik, hogy valami nem kóser?
Nos, úgy tűnik nem. Két, ugyan abból a flakonból kitöltött Pepsire két teljesen különböző értéket adtak, ráadásul míg először köpőcsészéért könyörögtek, másodjára többen is kijelentették, hogy ezentúl víz helyett is ezt a barna lét isszák. Összpontszámban (Coca-Cola: 279, Pepsi: 282) egyébként a Pepsi nyert, a legjobb üdítőként is ennek a márkának a sima változata szerepelt. De mivel kompromisszumot kell kötnünk és a teszt elsődleges célja a békéltetés volt, a végső konklúzió, hogy a kólák iránti elfogultság is ízlés dolga, az édesebb szájúaknál a Pepsi, a letisztultabb ízeket kedvelőknél valószínűleg a Coca-cola lesz a favorit.

- Vlagyik -