A 2010-es karácsonyi szezonban az elmúlt évekre jellemző csökkenés helyett előre láthatóan némi növekedés várható. Ez a lakosság költési kedvének javulásának következménye, derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet adataiból.
Az elmúlt évek tendenciái alapján elmondható, hogy a karácsonyi nagybevásárlások legkedveltebb helyszínei a hipermarketek, a decemberi forgalmakat tekintve továbbra is ennek az üzlettípusnak nő leginkább a jelentősége a karácsonyi szezonban. Az ekkor szokásos sütés-főzéshez kapcsolódó termékekből továbbra is többet vásárolunk az év utolsó hónapjában az év során mért átlagos havi fogyasztáshoz képest, de a nem élelmiszerek forgalma is jelenősen megnő. A hipermarket előnye a többi kereskedelmi modellhez képest, hogy az ünnepekre való készülődés minden eszközét egy helyen szerezheti be a vásárló. Időt, utazási költséget és nem mellékesen sorban állást és idegeskedést spórolhat meg az, aki nem a különböző portfóliójú kereskedelmi egységek közt ingázva intézi a bevásárlást.
Minden bizonnyal a Mikulás-ünnepi forgalmak szolgálnak a leghitelesebb adatokkal a karácsonyi költések előre jelzéséhez. Évek óta megfigyelhető, hogy akik Mikuláskor hiperben vásárolják meg a csizmába valót, azok vagy letudják egyúttal a karácsonyi vásárlás egy részét, vagy visszatérnek karácsonykor a bő válaszék láttán. A Nielsen kutatói szerint a legutóbb a karácsonyi időszakban ugyanúgy 58 százalék jutott a hipermarketeknek az összes hazai mért forgalomból, mint egy évvel korábban. A szupermarketek 13, a diszkontok 10 százalékkal részesedtek az értékesítésből, míg a többi bolt 3 százalékot realizált.
A KutatóCentrum jelentése szerint azajándék beszerzésre legnépszerűbb célpontok idén is a hipermarketek és outletek, ahol jellemzően olcsóbban juthatunk hozzá a vásárlók a választott termékekhez. Ezekkel a helyekkel jellemzően a kisebb büdzsével vásárlók kalkulálnak. A kisebb boltokba egyébként a válaszadók 36 százaléka, a karácsonyi vásárokra 29 százalék térne be. Bár az internet szolgál a legjobb felületnek az ajándékokkal kapcsolatos információk beszerzésére, egyelőre a megkérdezettek csupán 28 százaléka tervezi, hogy a világhálón vásárol. Ennek oka az internetes fizetéssel kapcsolatos bizalom hiánya. Igaz, hogy a plázák kényelmesebb vásárlással kecsegtetnek, a megkérdezetteknek mégis csak a 23 százaléka fog várhatóan bevásárlóközpontokban költekezni. Az átlagos karácsonyi költést a 18-45 éves korosztályra nézve körülbelül 30 ezer forint lesz.